Zimowe usterki samochodowe
Niskie temperatury, sól i wilgoć to zdecydowanie nie są warunki, które sprzyjają utrzymaniu samochodu w dobrej kondycji. Pamiętaj jednak, że niektóre podzespoły wymagają zimą szczególnej uwagi i pielęgnacji, jeżeli nie chcemy doprowadzić do poważnej awarii. Zdajemy sobie sprawę z tego, że mroźna zima to trudny czas dla samochodów. Dodatkowo niektóre marki stawiają na oszczędność i produkują coraz mniej trwałe podzespoły, jak na przykład cieńsza powłokę lakierniczą, słabsze zabezpieczenia antykorozyjne i tym podobne. Mimo że temperatury w Polsce nie spadają aż tak, jak te 20 lat temu, to jednak wciąż czasami zdarzają się bardzo mroźne zimy, zwłaszcza na południu i wschodzie Polski. Niektóre samochody odmawiają współpracy już po kilku dniach postoju nawet na niewielkim mrozie! Elektronika Ona pada bardzo często i to w samochodach różnych marek. Problemy z elektroniką dotyczą głównie egzemplarzy aut, które nie są użytkowane codziennie. Właśnie dlatego tak duża część aut się psuje – nie uruchamia się silnika codziennie, a wystawienie samochodu na kilkudniowy mróz nie tylko może utrudniać włączanie świateł czy wyświetlanie informacji na ekranie komputera, ale może doprowadzić do całkowitego zniszczenia elektroniki. Mimo to znacznie większa część przypadków kłopotów z elektroniką to jednak kłopoty przejściowe – wystarczy zwykle nagrzać komorę silnika i samochód uruchamia się bez problemu. Pamiętaj jednak, że wyższe temperatury przekładają się na mniejszą wilgoć. To właśnie wpływa na pracę styków i przewodzenie ładunku przez przewody. Nie zdziw się, jeżeli po dłuższym postoju dostaniesz sygnał, że masz przepaloną żarówkę.
Po prostu podnieś maskę samochodu i sprawdź jakość połączenia reflektora ze źródłem prądu. Akumulatory Zdaniem wielu mechaników żywotność dzisiejszych baterii to maksymalnie 4-5 lat. Producenci twierdzą oczywiście inaczej, jednak niestety ale coraz częściej przyczyną niesprawnego auta są właśnie zużyte akumulatory. Dlatego żeby nie „dobić” go zimą trzeba o niego odpowiednio zadbać. Zwykle zimą akumulator się po prostu rozładowuje – w takim wypadku należy po prostu podpiąć baterię do prostownika. Można również dłużej ładować akumulator słabszym prądem. Pamiętaj, że nawet nowiutki akumulator najlepiej jest włożyć w specjalny ocieplacz. Problemy z akumulatorem mogą być uciążliwe – dużo tańsze i nienarażające nas na stres jest zapobieganie kłopotom z baterią. Rozrusznik Oprócz problemów z akumulatorem dochodzą też problemy z rozrusznikiem. Jeżeli rozrusznik nie działa, to nie uda Ci się uruchomić samochodu. Niestety, ale rozrusznik szczególnie nie przepada za niskimi temperaturami i za wilgocią. Co ważniejsze – działanie rozrusznika jest bezpośrednio powiązane z akumulatorem: pobiera on najwięcej prądu ze wszystkich innych urządzeń.
Żywotność dobrze zabezpieczonych zimą rozruszników szacuje się na około 150 tysięcy kilometrów, jednak jest ona mniejsza w przypadku większej częstotliwości gaszenia i uruchamiania silnika.